torsdag den 22. marts 2012

Madplan # 1:

Nu ting på bloggen - madplan!
^^Årsagen til at jeg vil begynde at dele min madplan med jer, er bestemt ikke mine evner i et køkken, eller et stort overskud når det kommer til hverdagens madlavning. Jeg kan lave mad - men bestemt ikke mere end det! ;) Derimod er jeg ret god til at planlægge aftensmaden, altså lave madplan - en billig en af slagsen - og følge den! Jeg ved at 'stop spild af mad er meget oppe i tiden', og at få fornuftigt mad, meget billigt, er vel altid aktuelt - så derfor tænkte jeg at nogen af jer måske ville kunne få glæde af at se, hvordan jeg lever (overlever?) :) Ved i hvert fald jeg har noget familie der ofte efterlyser mine madplaner ;)

Pt. er det overhængende tema i min madplan selvfølgelig at det skal være baby-venligt. Min lille Magne spiser stort set alt, men der er dog nogle ting, han ikke er helt med på endnu... Det skal altså være noget, der er godt for min søn, men som jeg stadig selv kan lide at spise - og aller aller vigtigst, som nævnt før, så skal det være billigt!

Her får i den så,
Madplan # 1: Uge 13
Mandag: Millionbøf m. kartoffelmos
Tirsdag: Kartoffelkager (rest af kartoffelmos kan bages!) m. kylling og sauterede grøntsager
Onsdag: Spaghettibolognese af rest af millionbøf (lidt forskelligt grønt blandes i, og millionbøf forvandles til lækker pastasauce - voila!)
Torsdag: Baked beans med ristet brød og 'fingergrønt'.
Fredag: Tøm køleskabet + æble/pæregrød - hver uge efterlades en dag til 'tøm køleskabet' - der er altid nogle uventede rester, der kan bruges til et eller andet! Denne uge bliver det fredag, da Magne skal hjem til sin far i weekenden, så det skal være hurtig mad.
Lørdag: Magne er hos sin far = jeg gider ikke lave mad :)
Søndag: Magne er hos sin far = jeg gider ikke lave mad :)

I får også min indkøbsliste så i kan se hvor lidt der skal handles ind - dog skriver jeg ikke ting på listen som jeg anser for at være basic i et køkken fx mel, mælk, krydderier, fedtstof osv.

Indkøbsliste # 1: Uge 13
>> 1 pk oksekød, ca 500g, 1 lille pose kartofler, 1 spuash, 1 pose/pk gulerødder, pebberfrugter, 1 ds baked beans, kernefrit rugbrød, 1 ps. spaghetti, 1 ds hakket tomat, løg, æbler og pærer
^^
*Har kylling i forvejen, så derfor behøver jeg ikke købe det til tirsdag.
*Skal kun købe en slags kød denne uge - yay! Kød er nemlig dyrt -.-
*Regner med at kunne gøre dette indkøb for lige over 100kr. Det er da billig aftensmad!

Håber nogen følger med på madplanen, og håber at mine madplans-indlæg i fremtiden vil give andledning til lidt flere opskrifter på bloggen :)

 //I fremtiden víl madplanen komme sidst på ugen

2 kommentarer:

  1. Heey her blogges om madspild! Din blog vil jeg nu følge. Tak for et herligt indlæg om madplaner, Maiken

    Og ja, det er ikke kun for tiden - stop spild af mad pusher hele tiden. Du kan læse mere om os her: http://www.stopspildafmad.dk

    BH,
    Selina :)

    SvarSlet
  2. Jeg er bekendt med jeres side, :) - og madspild er noget der bør begrænses til et absolut minimum!
    Tak fordi i følger min blog :)
    //Maiken

    SvarSlet